Deep Dry Needling

Deep Dry Needling (DDN) is een behandelmethode voor overbelaste spieren waarbij de fysiotherapeut een acupunctuur-naald in verdikkingen van een spier prikt. Er wordt geen vloeistof in de spier gespoten, vandaar de naam dry (droog). Deze verdikking is een plaatselijke verkramping van de spier (ook wel triggerpoint). Door deze behandeling ontspant de spier en herstelt deze beter.

Triggerpoint behandeling

Er zijn verschillende soorten spierklachten en de meeste spierpijnen gaan gelukkig vanzelf over. Soms blijft de pijn of breidt deze zich uit naar een groter gebied. In dat geval kan er sprake zijn van een Triggerpoint. Dit is een zeer prikkelbare harde plaats in een strakke band in de spier. Een manier om deze te behandelen is door Dry Needling Therapie.

Werkwijze en nadelen Dry Needling

Bij Dry Needling prikt de fysiotherapeut met een zeer dun naaldje door de huid heen en gaat met dat naaldje in het triggerpoint. Het doel is een korte serie aanspanningen van de spier te bereiken. Hierdoor verdwijnt het triggerpoint. Aansluitend wordt de spier weer gerekt. Het inbrengen van het naaldje is niet pijnlijk. De triggerpointbehandeling met naaldjes wordt in het algemeen als minder pijnlijk ervaren dan de behandeling met drukpunt massage en geeft meestal sneller resultaat.

Juiste behandeling voor uw klacht?

Bij FysioStiens zetten we juist u als persoon centraal, omdat klachten verschillende oorzaken kunnen hebben. We behandelen dus geen klachten, maar mensen met klachten. Tijdens een eerste afspraak werken we samen toe naar een behandelvoorstel. Twijfelt u of Dry Needling voor u de juiste aanpak is of heeft u een andere vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact op.

Onze manueel fysiotherapeut Cor Doornbos past deze behandelmethode toe. Maak gerust een afspraak of bekijk deze video over Manuele therapie in onze praktijk.