Bekkenbodemspieren zijn belangrijk bij het voorkómen van rug- en bekkenpijn
De bekkenbodem is een spierlaag onder in het bekken. Deze draagt de buikorganen, zorgt voor het openen en sluiten van de bekkenuitgang en helpt het bekken stabiel te houden. De bekkenbodemspieren werken samen met de spieren van buik, rug en de ademhaling. Ze zijn belangrijk voor het dagelijks bewegen en bij het voorkómen van rug- en bekkenpijn.

Therapie: Susanna Joostema-Bergsma is geregistreerd bekkenfysiotherapeut. Zij kan u helpen om de spieren rondom het bekken te herkennen en deze te trainen. Bij bekkenpijn gaat het om het mobiliseren en oefenen van de bekkenring. Zo nodig krijgt u advies over bijvoorbeeld uw lichaamshouding bij dagelijkse bezigheden. Tijdens een zwangerschap kunt u begeleiding krijgen om actief te blijven en zo goed mogelijk te blijven functioneren.

Dit kan met betrekking tot de bekkenbodem betekenen dat het gaat om een tekort aan spierkracht, een onvoldoende bestuurbaarheid van de bekkenbodemspieren of een teveel aan spierspanning in de bekkenbodem.

Omdat het functioneren van de bekkenbodemspieren van invloed is op het functioneren van blaas, endeldarm en ook op seksuele functies, kan een en ander kan leiden tot verschillende klachten. Dysfunctioneren wil zeggen ‘niet werken zoals het hoort te werken’.

Klachten die te maken hebben met de bekkenbodem
Bij bekkenbodemklachten moet u denken aan klachten zoals:

• moeite met ophouden van plas, windjes of ontlasting
  • niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten;
  • moeite met uitplassen en/of ontlasten;
  • verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen;
  • pijn in de onderbuik, lies, rond de anus of de geslachtsdelen;
  • pijn bij vrijen, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem;
  • erectiestoornissen
  • begeleiding bij operaties in de onderbuik;
  • bekkenpijn in de periode rond en na de zwangerschap en bevalling;
  • begeleiding tijdens zwangerschap en bevalling.