+31 (0) 58 257 52 50

Nekpijn en nekklachten

Nekpijn en nekklachten staan wereldwijd in de top 4 van de meest voorkomende klachten aan het lichaam. Er zijn verschillende soorten nekpijn en nekklachten die u kunt ervaren:

Over nekpijn

Nekklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan. Soms ontstaat de nekpijn na een plotselinge beweging, soms wordt het langzaam erger. Uw houding kan een rol spelen in het ontstaan en het blijven bestaan van de nekpijn.

We brengen tegenwoordig veel meer tijd door achter een scherm. Bij een niet optimale houding kunnen hier nekklachten door ontstaan. De spieren die verantwoordelijk zijn voor het handhaven van een juiste houding zijn in zo’n geval vaak minder actief dan gewenst. Dat kan ervoor zorgen dat grotere oppervlakkige spiergroepen hierdoor overbelast raken met als resultaat pijnklachten en/of bewegingsbeperkingen. Door het oefenen en aanleren van een betere houding en het trainen van de juiste spiergroepen in de nek en bovenrug kan de balans hersteld worden.

Oorzaken in kaart brengen

Stress en spanningen kunnen een rol spelen in het ontstaan en blijven bestaan van nekpijn en nekklachten. De stress of spanning die we mentaal ervaren kan ervoor zorgen dat wij onze spieren ongemerkt ook aanspannen. Daarnaast kost stress energie. Dit gaat ten koste van het herstelvermogen van het lichaam. Het is daarom belangrijk om ook deze factoren inzichtelijk te maken tijdens de intake bij uw fysiotherapeut, zodat hier rekening mee gehouden kan worden in het opzetten van passende behandeling.

Behandeling nekpijn

Wanneer de nek minder goed beweegt of er een hoge spanning in de nek- en schouderspieren aanwezig is, kan dit door manuele therapie of dry needling behandeld worden. In combinatie met de oefeningen die u thuis kan doen om uw nek- en houdingsspieren te trainen kan dit leiden tot een beter functioneren en een afname van pijn. Ook voorkomt u hiermee dat de nekklachten op een later moment terugkomen.

Plan een afspraak of neem contact met ons op

Loop niet te lang met nekpijn en nekklachten door. Wij helpen u graag verder. Neem contact met ons op voor meer informatie of om een afspraak in te plannen.

Zo maakt u bij ons een afspraak

Telefonisch

Direct bellen met onze praktijkassistente Rigine Attema-van Abbema.

Formulier

Onze praktijkassistente Rigine Attema-van Abbema neemt contact op.

Hoe gaat de afspraak in zijn werk?

Wat is nu écht de oorzaak van uw klacht? Samen gaan we op zoek naar waar uw klachten vandaan komen. We starten met een uitgebreid intake-gesprek en aansluitend vindt een lichamelijk onderzoek plaats. Aan het eind van de eerste afspraak maken we een behandelvoorstel en bepalen we samen de concrete behandeldoelen. Als de omstandigheden of de mogelijkheden tijdens de behandelperiode veranderen, passen we de behandeling aan.

Afhankelijk van de klachten in uw specifieke situatie zijn er binnen de fysiotherapie vele behandelingen mogelijk. Vaak is oefentherapie een onderdeel van de behandeling. Naast behandeling in de praktijk krijgt u ook advies en oefeningen voor thuis of op het werk.

Benodigdheden eerste afspraak

Afmelden?

Het kan natuurlijk gebeuren dat u een keer verhinderd bent voor uw afspraak. Niet nagekomen afspraken worden niet vergoed door de zorgverzekeraar en zijn voor uw eigen rekening. Als u de afzegging meer dan 24 uur van te voren doorgeeft, worden er geen kosten in rekening gebracht en maken we een nieuwe afspraak voor u.